Senarai Artikel

Rabu, 5 April 2017

Nama Lim Guan Eng Akan Tercatat Sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang Paling Gagal



Sejak akhir-akhir ini, banyak isu membabitkan cara pentadbiran Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng diperkatakan. Sejak mengambil alih tampuk pentadbiran Pulau Pinang dari tangan Barisan Nasional, segala yang dibina oleh BN terhadap Pulau Pinang dileburkan Guan Eng dalam tempoh 9 tahun pentadbirannya.

Lihat sahaja betapa rakusnya Guan Eng menjual segala tanah hak milik negeri kepada pihak luar. Ianya melibatkan anggaran kasar berjumlah RM 12.5 bilion yang mana wang berkenaan kekal menjadi misteri sehingga kini. Malah, KDNK Pulau Pinang juga dicatatkan sebagai antara yang paling rendah jika dibandingkan dengan negeri-negeri lain di dalam Malaysia.

Saya sebenarnya cukup sedih dengan nasib yang menimpa rakyat negeri Pulau Pinang. Kesilapan mereka memberikan undi kepada DAP selama dua penggal hari ini telah menampakkan betapa teruknya Pulau Pinang “dijahanamkan” oleh Guan Eng demi memuaskan nafsu peribadinya sahaja.

Apa yang di tinggalkan olih Tun Lim Chong Eu sejak berpuluh tahun yang lepas telah di sailangkan begitu sahaja olih Kerajaan DAP. Terbaru, rakyat Pulau Pinang sudah mula mempersoalkan kemana tujunya wang peruntukan dari kerajaan pusat sebanyak RM 150 juta yang diberikan kepada kerajaan negeri bagi menaik taraf sistem perparitan serta pengurusan banjir.

Setiap kali hujan lebat turun, rakyat Pulau Pinang terutamanya bahagian pulau terpaksa berhadapan dengan banjir kilat. Kerosakan yang timbul bukan sedikit namun semua itu langsung tidak diperdulikan oleh kerajaan Pulau Pinang.

Apa yang saya lihat hari ini, Lim Guan Eng lebih seronok untuk main politik berbanding mendepani masalah yang dihadapi rakyat. Dia lebih seronok mengkritik kerajaan Persekutuan berbanding dengan menguruskan keadaan semasa Pulau Pinang yang saya lihat, apabila turunnya hujan, Pulau Pinang akan berubah menjadi negeri taman tema air terbesar di Malaysia.

Jika ada sesiapa yang mencatatkan siapakah Ketua Menteri atau Menteri Besar yang paling gagal dalam sejarah Malaysia, nama Lim Guan Eng wajar diletakkan sebagai nama paling atas. Bagi saya, Lim Guan Eng nyata gagal menjalankan tanggungjawabnya sebagai Ketua Menteri untuk membela nasib rakyat negeri Pulau Pinang dan alasan nya ialah selalu salahkan orang lain.

Datuk Huan Cheng Guan 
Naib Presiden 
Parti Cinta Malaysia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan