Senarai Artikel

Jumaat, 21 April 2017

Abdul Latif Bandi Jauh Lebih Gentleman Berbanding Lim Guan Eng



Saya melihat tindakan agresif Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bagi membasmi gejala rasuah sejak akhir-akhir ini, cukup membanggakan. Mereka bertindak tanpa memilih pangkat mahupun kedudukan. Saya melihat SPRM hari ini sebagai sebuah agensi yang benar-benar serius dalam membasmi rasuah. Sekalung tahniah saya ucapkan.

Saya sedikit tertarik melihat bagaimana Exco kerajaan negeri Johor, Datuk Abdul Latif Bandi bertindak begitu gentleman apabila menghantar surat perletakkan jawatannya selaku Exco kerajaan negeri sebaik sahaja beliau didakwa di mahkamah atas tuduhan rasuah.

Beliau nyata tahu erti tanggungjawab dan sedar, pertuduhan yang dikenakan terhadapnya mungkin akan merosakkan imej kerajaan negeri dan parti UMNO yang diwakilinya. Mungkin bagi beliau, biarlah beliau meletakkan jawatan dari terus memegang jawatan berkenaan disaat beliau sedang menghadapi kes rasuah di mahkamah.

Ini baru gentleman, bukan seperti Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng. Saya melihat, Lim Guan Eng cukup tamakkan kuasa sehingga sanggup membiarkan imej kerajaan negeri rosak akibat keengganannya meletakkan jawatan.

Seluruh Malaysia sudah mengetahui bahawa Lim Guan Eng telah dihadapkan kemahkamah atas tuduhan salah guna kuasa yang dia lakukannya. Namun, dengan muka selambanya, dia masih enggan meletakkan jawatan malah lebih melucukan, dia sanggup meminta mahkamah untuk menangguhkan seketika kesnya dari dibicarakan.

Saya hairan, di mana maruah Guan Eng selaku orang penting dalam DAP bila menghadapi kes seumpama ini? Lihat betapa gentlemannya Datuk Abdul Latif Bandi yang sanggup meninggalkan jawatannya untuk memberi tumpuan kepada kes yang sedang dihadapinya.

Mungkin Lim Guan Eng harus belajar bagaimana mahu menjadi seorang gentleman. DAP Pulau Pinang sendiri sudah mula menyuarakan penolakan mereka terhadap Guan Eng namun bagi Guan Eng, kuasa adalah segalanya dan dia langsung tidak memperdulikan apa jua desakan untuk menyuruhnya meletakkan jawatan. Cukup memalukan!

Datuk Huan Cheng Guan 
Naib Presiden
Parti Cinta Malaysia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan