Senarai Artikel

Selasa, 31 Januari 2017

Perayaan Untuk Dirai Bukan Untuk Dipolitik



Salam sejahtera buat seluruh rakyat Malaysia.

Saya ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan syukur kepada Tuhan kerana tempoh perayaan Tahun Baru Cina kali ini menyaksikan tiada insiden buruk berlaku. Malah, Tahun Baru Cina ini diraikan oleh seluruh rakyat Malaysia dan ianya membuktikan, masih ada sinar cerah buat perpaduan rakyat tanpa mengira kaum di negara ini.

Lihat sahaja barisan kabinet negara yang diketuai oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak dan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang turut sama meraikan sambutan Tahun Baru Cina ini bersama-sama masyarakat Tionghua. Jelas sekali, mereka begitu rasional dan menjiwai sepenuhnya semangat 1Malaysia yang dilaungkan oleh kerajaan.

Namun, disaat saya dan seluruh masyarakat Tionghua bergembira meraikan Tahun Baru Cina ini, saya terkilan dengan sikap sesetengah pemimpin DAP terutamanya Lim Kit Siang, Tony Pua dan beberapa orang yang lain. Mereka langsung tidak menghiraukan detik penuh bermakna untuk kaum Cina kali ini.

Mereka seperti langsung tidak menghormati perayaan Tahun Baru Cina apabila secara kosisten mengeluarkan kenyataan berunsur fitnah dan politik walaupun pada ketika itu, seluruh negara, terutamanya kaum Cina, sedang meraikan Tahun Baru Cina kali ini.

Lebih menyedihkan saya apabila terdapat pemimpin DAP yang memuat naik video tarian Singa semasa menyambut ketibaan Pedana Menteri kerumah terbuka Tahun Baru Cina. Jika hanya memuat naik, ianya tidak menjadi masalah. Cuma yang menjadikan saya sedih dan agak marah apabila mereka turut sama mengutuk tarian berkenaan. Apa yang mereka mahu sebenarnya?

Tidak bolehkah mereka mengenepikan sejenak fahaman politik demi menghormati hari perayaan sesuatu kaum? Tindakan mereka ini telah mengingatkan saya dengan tindakan Nga Kor Ming yang jelas sekali menghina sambutan Hari Raya Aidilfitri tahun lalu sehinggakan ramai rakan saya dari kaum Melayu, tersinggung dengan sikap biadab pemimpin DAP ini.

Bayangkan, andai mereka menerajui kerajaan kelak, apa lagi tindakan biadab yang akan mereka lakukan tanpa mengira sambutan perayaan mahupun hari kebesaran sesuatu kaum di Malaysia. Mereka belum lagi membentuk kerajaan namun mereka sudah tidak menghiraukan apa jua hari perayaan mahupun sambutan hari kebesaran sesuatu kaum.

Saya ingin bertanya kepada pemimpin DAP, adakah ini yang mereka namakan kesaksamaan kaum sehingga sanggup mengenepikan hari kebesaran sesuatu kaum? Hari perayaan adalah hari untuk kita raikan bersama dan mengenepikan sebarang unsur politik mahupun perbezaan pendapat. Tetapi bagi DAP, tanpa mengira apa jua keadaan, mereka hanya tahu berpolitik tanpa memperdulikan perasaan rakyat!

Datuk Huan Cheng Guan
Naib Presiden
Parti Cinta Malaysia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan